FitOne - Fitness & Sundhed til mænd > Sundhed > Hvor meget søvn har du brug for?

Hvor meget søvn har du brug for?

Kan du klare dig med seks timers søvn? Eller er det otte timer, man skal have? Find ud af det her, og find også ud af, hvordan du optimerer din søvn.

 

Søvnbehov svinger fra person til person, men generelt kan du gå ud fra, at du får søvn nok, hvis du ikke falder i søvn eller føler dig træt i løbet af dagen. Gør du derimod det, får du ikke søvn nok.

Dit søvnbehov kan også svinge, alt efter hvad du laver i løbet af en dag.

 

Hvor meget søvn har du brug for?

Du kan teste dit søvnbehov, ved at gå i seng i ordentlig tid og sove igennem uden vækkeur. Derefter noterer du antal timer, du har sovet og gentager i fem dage. Det antal timer du sover de sidste par dage, er det antal timers søvn, du har behov for.

Har du ikke fem dage til at teste din søvn, kan du her se, hvor meget søvn du har brug for.

 

Hvordan sover du bedre?

Det kan forringe og forstyrre din søvn, hvis ikke du sover ordentlig. En ordentlig søvn, er en forudsætning for at være frisk og veludhvilet, og du kan nemt forbedre din søvn.

 

Tip 1: Rutiner

Hav en fast sove rutine, således at du går i seng og står op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Så vidt muligt også i weekenderne. På den måde bliver din søvn en rutine, og du sover bedre.

 

Tip 2: Hold lyset dæmpet

Lyset fortæller din krop, hvornår den skal sove, og hvornår den skal være vågen. Du kan fortælle din krop, at der er ved at være sengetid ved at skrue ned for lyset i timen op til, du skal sove. Dette gælder også lys fra fjernsyn, computer, telefon og lignende.

 

Tip 3: Luft ud

Du sover bedst i et køligt værelse. Derfor er det en god ide at lufte ud inden sengetid. Så værelset bliver køligere og luften skiftet ud.

FitOne.dk er skabt til dig der vil i god form.