FitOne - Fitness & Sundhed til mænd > Motivation til træning – Træningsmotivation

Motivation til træning – Træningsmotivation

Motivation til træning, i det følgende kan du læse om:

  • Hvad er din motivation til træning.
  • De dårlige undskyldninger.
  • Hvordan starter du så træningen.
  • Er du gået i gang med træning, og mangler motivation.

 

Hvad er din motivation til træning?

Find DIN motivation, det er ligemeget om det er fordi du lige er blevet single, har set en pige du gerne vil kende bedre, undgå sygdom, leve med større livsglæde, få et større ego, være gladere for dig selv, den efterfølgende eksplosion af endorfiner der springer rundt i din krop.

Vi skal allesammen have en form for motivation, næsten ligemeget hvad vi laver. Eksempelvis er min motivation for at sidde her og skrive til dig, at jeg virkelig håber du kommer igang med at træne. Jeg synes egentlig ikke det er sjovt at skrive, men min motivation er større end arbejdet der er i at skrive. Det er det samme med træningen for dig. Hvilken motivation er for dig større, end byrden i at træne. Find den!

 

De dårlige undskyldninger:

  • Jeg har ikke tid.
  • Jeg starter i morgen.
  • Jeg har så mange andre ting jeg skal.

Vi finder allesammen på dårlige undskyldninger for ikke at træne. Trust me, jeg kender dem selv allesammen 🙂 Og har brugt dem allesammen. Men man snyder kun sig selv i sidste ende, og det er syndt nu hvor du er kommet så langt. Ja du er kommet langt. Du ville ikke være her og læse med, hvis ikke du var interesseret i at få en bedre livsstil, kondi eller stærkere krop. Og det kræver motivation! Du er kommet så langt at du tænker på det, det er virkelig flot og du kan godt være stolt af dig selv 🙂

 

Hvordan starter du så træningen:

Hvis du ikke lige forstår hvad jeg mener med punkterne, så er der forklaring efterfølgende.

  1. Start stille op på træningen.
  2. Gør dig selv nogle mål. (Fedtprocent / cm om arme eller ben / antal kilometer du vil kunne løbe / din vægt)
  3. Det skal være realistiske mål!
  4. Vælg et tidspunkt på dagen at træne, hvor du føler dig godt tilpas.
  5. Planlæg din træning.
  6. Find eventuelt en motiveret træningspartner.
  7. Beløn dig selv.
  8. Gør noget!

1.: Når du skal starte på træning, så start stille op. De fleste slankekure og træningsforsøg som fejler er pga. man overbelaster sin krop for meget, og derved mister motivationen og måske endda bliver skadet. Vend din krop til den nye livsstil, du har ikke travlt.

2. og 3.: Sæt nogle realistiske mål for dig selv, og din træning. Det vil gøre at du bliver gladere for din træning, når du når dem. Husk realistiske mål, der vil altid være andre personer som responderer bedre på træning end dig, og nogen som er større end dig. Det er fuldstændig ligemeget! Vær glad for din egen krop, og hvad du gør for din krop!

4. og 5.: Eksempelvis er jeg ikke noget morgenmenneske, så derfor træner jeg ikke der. Skulle jeg være klar til at træne kl. 6.30 ville jeg blive irriteret og miste min motivation. Jeg planlægger min træning efter hvornår på dagen jeg er frisk og glad.

6.: Kan du finde en træningspartner med samme energi og motivation som dig er det helt perfekt. Psst… det gør eventuelt ikke noget han / hun har mere end dig 🙂 Det kan kun gøre du presser dig lidt mere når I træner sammen.

7.: Du skal være god ved dig selv. Når du har nået dine realistiske mål, skal du belønne dig selv. Køb noget nyt, rigtig show-off fitnesstøj, eller en ny playliste til mobilen. Forkæl din selv med en massage, eller hvad det nu er der rocker din verden. Vær god mod dig selv.

 

Er du gået i gang med træning, og mangler træningsmotivation

Hvis du allerede nu er igang med at træne og du er gået lidt død i det, så er her nogle motivationsfaktore du kan bruge. Hvis du ikke lige forstår hvad jeg mener, så er der forklaring efterfølgende.

  1. Omgiv dig selv med glade mennesker, som kan lide dig.
  2. Begynd at træne med er træningspartner.
  3. Start din egen træningsblog.
  4. Start din egen / tilmeld dig en transformationsudfordring.
  5. Se motivationsvideoer på YouTube. Se en bodybuilding konkurrence.
  6. Få en bedre før-trænings opstart.
  7. Tag et par dages fri fra træningen.
  8. Køb nogle timer med en personlig træner / motivationstræner.

1.: Jeg plejer at sige man er et produkt at sine omgivelser. Det er naturligvis ikke helt rigtigt, men dine omgivelser smitter af på dig. Vær sammen med glade mennesker, og fokuser på dine gode egenskaber og de ting du kan lide ved dig selv.

2.: Der skal to til tango. Det er tit sjovere og bedre at træne sammen med én anden. Det skal selvfølgelig være seriøst, men husk nu det skal også være hyggeligt. Lav lidt sjov i løbet at træningspasset. Husk tre til at træne er typisk for mange.

3.: Du kunne også starte din egen træningsblog, hvor du dokumenterer dit eget forløb. Du “udstiller” dig selv og det kan være en god motivationsfaktor til at du tager i motionscentret eller løber en tur igen. Hvis du vil starte din egen træningsblog så se her. Jeg har laver et indlæg som viser dig hvordan du laver din egen blog nemt og enkelt.

4.: Hvis du ikke allerede har taget billeder af dig selv, så gør det. Og nej ikke for Facebook eller Instagram skyld, men for din egen skyld. Det er utroligt hvad jeg kan se af forskel på mine egne billeder i forhold til da jeg startede. Det giver mig rigtig meget motivation til at blive ved. Du kan tilmelde dig en transformationsudfordring, for at se hvor meget du kan rykke dig på nogle måneder.

5.: Der findes et hav af videoer på YouTube som kan give dig din motivation. Søg på motivation training på YouTube, og så du underholdt de næste timer.

6.: Du er hvad du spiser. Det er rigtig vigtigt du får den kost du har brug for inden du træner. Det giver dig energien til måske at løfte mere på vægtene og føle dig bedre tilpas. Se kosttilskud her, til din træning.

7.: Sagde jeg lige det 🙂 Ja for fanden. Tag et par dages / en uges fri fra træningen, afhængigt af din træningscyklus. Er du ved at gå død i din træning, så hold da et par dages tid og hyg dig. Husk lad vær med at tænke på, ihhh nu træner jeg ikke osv.. Nyd dine dages fri og få motivationen tilbage, endda på højere niveau end før.

8.: Tag nogle timer hos en personlig og professionel træner. Han / hun kan give dig nogle nye træningsøvelser du bliver glad for, og pumpe noget motivation ind i dig.

 

Et af mine ynglings motivationscitater – motivation til træning:

“Forhindringer behøver ikke at stoppe dig. Hvis du løber ind i en mur, skal du ikke vende om og give op. Find ud af hvordan du klatrer over, går igennem den, eller om du kan komme udenom. “- Michael Jordan, basketballspiller.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Hvad handler FitOne om

Denne side er tiltænkt primært almindelige mænd.

Jeg er selv startet slankekur og træning. Følg eller bedre endnu, tag med på rejsen fra topmave til trimmet.

Derudover finder du smarte beregnere, såsom BMI og fedtprocent beregnere. Jeg er navnlig stolt af kalorier på en dag udregner, som kan give dig et kvalificeret resultat af hvad du har indtaget gennem dagen. Nemt og enkelt med få klik.

Der er også reviews og opskrifter på alt fra træningsudstyr, træningsøvelser til sund mad du taber dig af.

Husk vægttab & styrketræning er et marathon, ikke en sprint.
Download mit 30 dages træningsprogram med billeder af øvelser - Helt gratis: