FitOne - Fitness & Sundhed til mænd > Sundhed > Spar penge på fitnesscenteret og hold dig i form i haven

Spar penge på fitnesscenteret og hold dig i form i haven

Om sommeren er der ofte en masse at tage fat på, og du kan derfor holde dig i fin form, uden at du behøver betale mange penge for at træne i det lokale fitnesscenter. I denne artikel kan du læse om nogle af de tjanser, der måske virker knap så interessante, men som tjener flere formål – hold træningen ved lige og få en lækker have samtidig. Ikke dermed sagt at du behøver lægge et nyt tag over sommeren eller udføre en komplet renovering af kloakken – det kan du sagtens få andre til, men de mere gængse opgaver som græsslåning, luge bede, male osv. kan sagtens holde dig i fin form hen over sommeren.

Havearbejde er god motion og samtidig hårdt i længden

Hvis du har en dejlig have, kan du faktisk forbrænde en del kalorier på noget så simpelt som havearbejde. Så når sundhedsstyrelsen siger en halv times fysisk aktivitet om dagen, så behøver det ikke altid være en tur på motionscyklen.

Vidste du fx at når du graver med en spade i 20 minutter, så forbrænder du 90-120 kalorier? Sammenlignet med en cykeltur, forbrænder du her 100-130 kalorier for 20 minutters cykling. Du kan altså forbrænde næsten ligeså meget, mens du graver nye blomster ned i haven, som du kan, mens du cykler en tur. Så hvorfor ikke bruge sommeren på noget, der vil pynte i haven? Du har jo resten af året til at træne løs på cyklen, når der ikke er blomstersæson.

Ligeledes forbrænder du 90-110 kalorier med 20 minutters gang med en selvkørende plæneklipper. En håndskubber for dig endda helt op på 100-130 kalorier for 20 minutter. Og hvis du gerne vil forbrænde endnu mere – ja så er det bare at sætte tempoet op, mens du arbejder i haven.

Pas på din krop, mens du laver havearbejde

Når du nu sikkert har indset det smarte i at bruge sommeren på havearbejde frem for klassisk motionstræning, så er der dog lige lidt, du skal være opmærksom på. Havearbejde kan godt være hårdt for din krop, hvis du ikke bruger den rigtigt. Du kan fx nemt overanstrenge ryggen, mens du graver ud i urtebedet, eller mens du går rundt med en håndskubber.

For at mindske risikoen for rygskader, bør du derfor anvende ergonomiske haveredskaber. Herudover kan du dele dit havearbejde op i mindre intervaller, hvor du sørger for at strække godt ud mellem intervallerne. At skifte arbejdsposition undervejs, kan også hjælpe dig til at undgå skader. Start fx ud med at grave lidt i blomsterbedet. Herefter kan du så rive lidt blade sammen, eller gå en tur med plæneklipperne, hvorefter du kan komme tilbage til blomsterbedet og luge lidt ud. Og hvis du stadig har mere energi, hvorfor så ikke lige klippe lidt grene af buskene, der efterhånden er vokset dig over ørene?

Ved at skifte arbejdspositioner på en sådan måde, får du ordnet mange forskellige opgaver i haven, samtidig med at du faktisk får trænet flere forskellige muskelgrupper. Og ja, du kan faktisk godt styrke dine muskler af havearbejde – det er ret hårdt, når først du prøver det.

FitOne.dk er skabt til dig der vil i god form.