FitOne - Fitness & Sundhed til mænd > Blog > Hjerneøvelser der gavner både krop og sind

Hjerneøvelser der gavner både krop og sind

Hjerneøvelser der gavner både krop og sind

I dag står det klart, at sundhed involverer bare end bare en trænet krop. Krop og sjæl hænger sammen, og derfor er det vigtigt, at man ikke forsømmer den ene frem for den anden. Ligesom sport har en direkte positiv indvirkning på din krop, kan øvelser hvor du bruger din hjerne og sind også være med til at skabe overordnet balance.

Mindfulness: Lær at være til stede

En af de mest basale og elementære øvelser er at lave ingenting. Måske det kan være svært at forstå, når man er vant til at give den gas i fitnesscentret, men for at skabe balance i kroppen, skal man også lære den at komme ned i gear. Her er mindfulness fantastisk, da det lærer dig at være til stede i nuet. Hvis du mener, at konceptet er lidt for ”populært”, er der mange andre former for yoga eller pilates, hvor de forsøger at skabe samme indre ro. Selvom det er forskellige måder at komme derhen på, så handler det alt om det samme: Sæt tid af til ingenting.

Gambling kan være godt for hjernefunktionen

En anden ting som mange forsøger at kæmpe imod er forædling af hjernen. Hvis man gerne vil holde sin hjerne ung og frisk, skal man derfor blive ved med at udfordre den. I nyere tid har studier vist, at bestemte former for gambling kan have en positiv effekt på både hjerne og dermed også sind. Gode eksempler på det kan for eksempel være poker og blackjack: Ikke nok med at det er strategiske spil, så er de også sociale. De stimulerer på denne måde flere områder i hjernen. Det samme gælder for betting, da din hjerne skal tage højde for mange faktorer, der påvirker blandt andet beslutningstagning og informationsbehandling. Du kan finde alle typer på sider såsom https://www.unitbet.dk/betting. Husk at spille ansvarligt – og forhåbentlig også vinde mere gradvist, som du træner din hjerne.

Rubiks-terning: Den klassiske metode

Rubiks-terningen er en terning, hvor det handler om at pusle, der blev udviklet i 1974 af den ungarske Ernő Rubik. Det er ægte hjernegymnastik, der kan underholde folk i alle aldre. Rubiks-terningen kan nu til dags fås i alle mulige former og farver, så du kan få lige netop dem, der passer til dit niveau. Som du måske allerede ved, gælder det om, at alle terningens sider skal ende op med, at alle felter er ensfarvede. Det lyder måske nemt nok, men det er nemmere sagt end gjort. Selvom der findes ”snyde-løsninger” derude, anbefaler vi, at du prøver selv i første omgang.

Hukommelsestræning: Du har det lige ved hånden

I forhold til nogle af de andre øvelser, der kan være mere abstrakte, er det også en god idé at træne hukommelsen. Det gør du ofte ved hjælp af huske-øvelser. Og du har et godt værktøj ved hånden: Nemlig din telefon. Helt simpelt kan du åbne din kontaktliste og begynde at huske numrene. Du kan for eksempel begynde med nogle af de kontakter, du bruger mest. Efterhånden som du sætter tid af hver dag til at lave denne øvelse, vil du se, hvordan din hukommelse forbedres over tid. Mange undersøgelser viser desuden, at din hukommelsesevne også påvirker din kreativitet.

Tilbud på kosttilskud fra Bodylab.dk
Deal